Werken aan het netwerk van morgen? We leggen het je uit
Tussen twee werelden en toch verbonden - Fabian aan het werk op Schiphol
4 minuten
Schiphol. Een knooppunt in Europa waar mensen en goederen zich 24/7 verplaatsen. Een plek die nooit slaapt, net als het netwerk waar ook INNSO dagelijks aan bouwt. De dynamiek, de schaal, de precisie. Dat maakt Schiphol niet alleen een unieke plek om te werken, maar ook verrassend herkenbaar. Fabian is op dit moment de enige INNSO’er die op deze iconische plek werkt, in samenwerking met BAM. Vanaf het dak van Terminal 3 houdt hij overzicht. Letterlijk, maar ook projectmatig. Want Fabian leidt hier onder andere een technisch complex project in een omgeving waar alles doordraait. Waar alles in beweging blijft, maar veiligheid altijd de eerste prioriteit is.
We ontmoeten hem op een bewolkte maar zomerse ochtend buiten bij draaideur C van Terminal 3. Niet zomaar een deur trouwens, laten we ons vertellen. Hier staat de allereerste innovatieve draaideur ter wereld, een versie die óók als schuifdeur kan functioneren. Ondertussen klinkt een vertrouwd geluid: rollende koffers, stemmen in alle talen, taxi’s die toeteren bij de Kiss & Ride. Schiphol leeft.
Impact
Fabian wijst omhoog. “Daarboven gebeurt het.” Op het dak van Terminal 3 staan vier gevelinstallaties, de typische glazenwasserbakjes die je normaal gesproken langs de gevel ziet glijden. In september dit jaar moeten ze worden vervangen. “We gaan ze een voor een vernieuwen,” legt Fabian uit. “Met een enorme hijskraan, drie vrachtwagens, een strakke planning.” Maar eerst moet er iets gebeuren dat minstens zo complex is als de uitvoering zelf: het papierwerk dat alles borgt, vooral de veiligheid.
Op een locatie als Schiphol, waar veiligheid, timing en passagiersbeleving continu samenkomen, heeft elke stap impact. Wegen moeten worden afgesloten, er moet met talloze stakeholders worden afgestemd en elk detail telt. “Dat is meteen mijn grootste uitdaging hier,” vertelt Fabian. “Iedereen wil dat het goed gebeurt, maar iedereen heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid. De kunst is om daar goed tussen te navigeren. En dat maakt het werk juist interessant: het zijn veel gesprekken, veel schakelen, veel regelen. En als het dan lukt, geeft dat echt voldoening.”
Gevelinstallaties op het dak van Terminal 3
Een klein dorp
Fabian werkt namens BAM in het team Transport, dat verantwoordelijk is voor alle bewegende onderdelen van Schiphol. Rolpaden en -trappen, liften, installaties: alles wat je in beweging brengt op de luchthaven. Ook een gedeelte van de winkelstraat in de terminals valt binnen het perceel van BAM. “Onze verantwoordelijkheid ligt bij de aansluitingen voor het retailpand, bijvoorbeeld de elektriciteit.” De interne installaties vallen onder de verantwoordelijkheid van de retailer zelf.
Het werk is veelzijdig. Van het vernieuwen van elektrokasten tot het afzetlint. “Schiphol is net een klein dorp,” zegt Fabian. “Met alle bijbehorende infrastructuur en dynamiek. Alleen draait dit dorp 24/7 door.”
Parallel met INNSO
In Fabians verhaal herkennen we veel van wat ons bij INNSO drijft: werken aan complexe infrastructuur, in een omgeving waar elke schakel telt. Of het nu om de energievoorziening van een regio gaat of om de gevelinstallaties op Schiphol, het zijn puzzels waarin samenwerking, vindingrijkheid en doorzettingsvermogen samenkomen.
Schiphol mag dan een bijzondere plek zijn, het laat vooral zien hoe verbonden alles is. Hoe een lift, een gevel, een lichtaansluiting of een draaideur uiteindelijk allemaal bijdragen aan beweging. En hoe mensen zoals Fabian die beweging mogelijk maken – door structuur te brengen in complexiteit. En precies daar ligt de parallel met INNSO.
Een goede vriend
Dat Fabian op deze plek werkt, is geen toeval. Zijn traject begon bij INNSO, waar hij als Schouwcoördinator werkte aan de aanleg van glasvezel in hoogbouwpanden. Via oud-collega Martin kwam hij in contact met BAM, waar hij nu als Werkvoorbereider/Senior Projectleider aan de slag is. De overstap was logisch, maar de band met INNSO is gebleven. “Ik voel me nog steeds heel betrokken bij INNSO,” zegt hij. “Ik wil hier ook niet weg.”
Hij probeert het contact warm te houden door regelmatig bij de borrels aanwezig te zijn, zich aan te sluiten bij de tweejaarlijkse ‘The Way Forward’ en zich actief aan te melden wanneer er iets als de Ondernemingsraad (OR) langskomt.” Het is voor mij belangrijk om onderdeel te blijven van wat we met elkaar bouwen.”
Voor Fabian zit die verbinding niet alleen in het werk, maar ook in het gevoel erbij te horen. “Weet je, INNSO voelt als een goede vriend,” zegt hij. “Zo’n vriend die je niet elke week spreekt, maar waarbij je weet: als je elkaar weer ziet, zit het goed.”
Wil je meer weten over hoe onze collega’s bijdragen aan complexe projecten bij klanten of heb je vragen over dit project? Neem contact met ons op of volg ons via LinkedIn voor meer verhalen uit de praktijk.